fredag 20. februar 2009

Scones



12 stk

450 g hvetemel (bytt ut evt 50 g med grovt mel, feks Fibra fullkornsmel finmalt)
1 krm salt
1,5 ts bakepulver
1 ss sukker
100 g kaldt smør
3,5 dl melk
litt mel til baking
Evt. rosiner eller hakket sjokolade.
---
Sett ovnen på 220 grader.
Ha mel, bakepulver, salt, sukker og evt rosiner eller hakket sjokolade i en bolle.
Røres godt sammen.
Skjær smøret i små terninger og bland det forsiktig inn i melblandingen. Bruk fingertuppene,så smøret ikke blir for varmt.
Tilsett melken og elt deigen.
Kjevle deigen til en leiv ca 2,5 cm tykk.
Stikk ut scones med en rund form eller et glass ca 4-5 cm diameter.
Sett sconesene på en bakeplate og stek ved 220 grader i ca 20 min.
Ovnsdøren må ikke åpnes før det har gått minst 15 min,
ellers kan sconsene falle sammen.
Serveres lunkne med feks bjørnebærsyltetøy og ostekrem.

På bildet har jeg blandet i sjokolade:
kokesjokolade knust i mikser.
Jeg brukte 70% sjokolade, neste
gang vil jeg prøve en søtere sjokolade.

Ostekrem
3 ss philadelfiaost
2 ss creme fraiche
saft av en halv sitron
1 ss vaniljesukker
2 ss melis
---
Blandes godt sammen.

Foto: eget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar