søndag 25. mars 2012

Lavkarbo vafler!

Suksess!

Jeg ble veldig positivt overrasket, det var veldig nær vanlige vafler. Jeg brukte denne oppskriften som utgangspunkt. Jeg er litt skeptisk til Johannesbrødkjernemel i maten pga konsistensen, så jeg reduserte litt på den. Røren ble veldig tykk, så jeg tror jeg skal prøve meg frem med enda litt mindre neste gang. De skal absolutt prøves igjen! De smakte nydelig, både sammen med smør og ost, og med rømme og syltetøy (uten sukker). Her er oppskriften slik jeg lagde den, og det ble fire plater vafler:

1 boks seterrømme
4 egg
70 g smør
1 ss sukrin
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme (litt topp på, jeg liker kardemomme ;) )
0,5 ts vaniljepulver
3 ts Johannesbrødkjernemel (neste gang prøver jeg med 2 ts)
2 ss fiberhusk
--
Smelt smøret, og bland det godt sammen med rømme og egg i en bolle.
Rør inn det tørre.
Stekes med en gang - røren tykner fort.
Jeg sprayet litt stekefett på første gang jeg stekte, men det var egentlig ikke nødvendig, så det ut til.
Jeg stekte mine like lenge som vanlige vafler, og de ble fine.
Følg bare med at de ikke svir seg.
Jeg merket litt til JBK, så derfor vil jeg prøve med litt mindre neste gang. Likevel, det var så lite jeg merket til det, at det gjorde absolutt ikke noe. Det beste var at det ikke var den typiske eggesmaken som det er på så mange lavkarbo-ting. Dette ble en suksess jeg skal fortsette å utprøve.

Foto: eget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar