fredag 30. mars 2012

Kjøttdeig grateng

1 squash
1 liten løk
1/2 - 1 kinesisk hvitløk
1 pk kjøttdeig
salt, pepper
1 boks hakkede tomater
1,5 dl fløte
1 ts brunt sukker el sukrin gold
1 laurbærblad
oregano
estragon
provencekrydder (evt med hvitløk)
kanel (kun et lett dryss)
ost til gratinering
--
Begynn med å skrelle squashen (jeg syns skallet gir en bitter smak jeg ikke liker). Del den i fire på langs, og skjær så opp i biter. Legg bitene i et dørslag, strø litt salt over, og la det renne av seg i vasken.
Finhakk løken, og press hvitløken. Stekes i litt smør til blankt. Legg til side.
Brun kjøttdeigen, og krydre med salt og pepper.
Bland oppi løken, samt tomater, fløte, sukrin, laurbærblad og krydder forøvrig.

Sett ovnen på 200 grader.

Kok opp, og smak til. Ofte må jeg ha litt mer salt i.
La koke i ca 10 min. Plukk ut laurbærbladet.
Smør en ildfast form.
Hell oppi squash-bitene, og hell kjøttsausen over.
Legg godt med ost på toppen. Jeg liker Jarlsberg best til gratinering.
Stekes i ca 30 minutter.
Serveres med en frisk salat og gjerne lavkarbo focaccia, evt vanlig focaccia.


Her har jeg tatt utgangspunkt i denne oppskriften.
Foto: eget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar