lørdag 8. september 2012

Lisas Lavkarbobrød

Jeg har fått en ny favoritt av lavkarbobrød! 
1 beger cottage cheese
5 egg
0,5 dl olje (raps, solsikke..)
3 ts bakepulver
3 ts splenda
1,5 ts salt
2 ts fiberhusk
2 ts johannesbrødkjernemel
60 g kruskakli
4 ss glutenmel
4 ss linfrø
75 g grovhakkede valnøtter (Jeg brukte 40 g valnøtter og 35 g pekannøtter)
40 g solsikkefrø
--
Bland cottage cheese, egg og olje i en bolle, og miks dette godt sammen med en stavmixer.
I en annen bolle blander du sammen alt det tørre.
Bland hell det tørre i det våte, og rør godt sammen.
La det stå på benken i 10-15 min, for å la fiberhusken og JBKmelet svelle.
Sett ovnen på 180 grader.
Kle en brødform (ca 1,5 l) med bakepapir, og hell brøddeigen oppi.
Bruk en slikkepott til å trykke deigen godt ned i formen,
og form en liten topp på brødet på langs så det får litt "brødfasong".

Stekes som følger:
Stek brødet først i 25 min på 180 grader.
Skru så ned temperaturen til 150 grader, og stek i 40 minutter til.
Ta så brødet ut av formen og bakepapiret, sett det på rist. 
Skru temperaturen opp igjen til 180 grader, og la brødet stå i 15-20 min til.
Stekemetoden er viktig å følge, så får brødet god skorpe. 
Avkjøles på rist.

Næringsinnhold pr 100g:
Kalorier: 122 kCal
Protein: 8.73 g
Karbohydrat: 2.05 g
Fett: 9.6 g
(fra diett.no)

Foto: eget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar